Anesthesie

Voor nieuwtjes, vragen en verhalen op medisch en gezondheids gebied.
martin
Kletskous!
Kletskous!

Anesthesie

Berichtdoor martin » 30 Apr 2006 16:01

Hoi!

Even naar aanleiding van mijn geplande behandeling in het ziekenhuis :)
Ik heb er geen moeite mee, maar m'n moeder zou nooit onder narcose gaan! Ze is bang dat ze nooit meer wakker zal worden :X

Aan jullie de vraag:

Ben je wel eens onder narcose geweest?
Heb je er wel eens aan gedacht; om nooit meer wakker te worden?
Heb je er wel eens aan gedacht; om te vroeg wakker te worden? (en dus de handelingen mee te maken)
of vertrouw je gewoon op de deskundigheid van je dokter?

Ik begin.

Ja meerdere malen onder narcose geweest.
Nee, nooit aan gedacht.
Ja, wel eens aan gedacht.
Ik vertrouw wel op de deskundigheid van mijn dokter.

Stephan

Berichtdoor Stephan » 30 Apr 2006 16:16

Ja wel eens onder narcose geweest. Geen moment aan gedacht om niet meer of te vroeg wakker te worden.
Je zal wel op diegene moeten vertrouwen.

Je kan er immers niet veel anders aan doen (ook niet aan dat te vroeg wakker worden).

Heb zelf trouwens de 1e keer dat ik een drain kreeg en de arts met zo'n mesje in me ging snijden meegekeken. Hij werd er zenuwachtiger van dan mij :haha:

Stephan

Berichtdoor Stephan » 30 Apr 2006 16:16

Dan ik natuurlijk :fluit:

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 30 Apr 2006 16:24

Stephan schreef:... Heb zelf trouwens de 1e keer dat ik een drain kreeg en de arts met zo'n mesje in me ging snijden meegekeken. Hij werd er zenuwachtiger van dan mij :haha:

hehe ook wel een koele kikker dus :~

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 30 Apr 2006 16:34

Ik ben nog nooit geopereerd, dus ook niet onder narcose geweest.
Maar vanuit mijn werk er wel veel mee te maken gehad natuurlijk. En er zijn toch wel wat mensen die inderdaad bang zijn dat ze niet meer wakker worden. Maar de kans dat dat gebeurt is toch wel erg klein.

Wel ken ik verhalen van mensen die tijdens de operatie niet ver genoeg in slaap waren en dus deels de operatie [onbedoeld] meegemaakt hebben. Dat is heel beangstigend omdat je spieren wel verslapt zijn en je dus niets kan doen om te laten merken dat je wakker bent.

Maar vertrouw er maar op dat over het algemeen een narcose zonder problemen verloopt!!

Lynn
Spammer!
Spammer!

Berichtdoor Lynn » 30 Apr 2006 17:16

Daantje! schreef:
Wel ken ik verhalen van mensen die tijdens de operatie niet ver genoeg in slaap waren en dus deels de operatie [onbedoeld] meegemaakt hebben. Dat is heel beangstigend omdat je spieren wel verslapt zijn en je dus niets kan doen om te laten merken dat je wakker bent.

meestal gebeurd het net andersom.. ALS het al gebeurd... dat de spierverslappers uitgewerkt zijn en iemand al wat gaat bewegen. Maar dat merk je ook al heel snel als operatiepersoneel zijnde want het gaat heel geleidelijk.
Maar iets herinneren van de operatie lijkt me ontzetten sterk. je krijgt namelijk o.a. dormicum en dat heeft heeft als gevolg/bijwerking dat je klein beetje geheugenverlies krijgt.

en niet meer wakker worden?
Als je niet meer wakker wordt heeft het niets met de narcose te maken want daar zijn antagonisten voor (die de werking opheffen) als je niet wakker wordt komt het door complicaties..

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 30 Apr 2006 18:52

Ik zag een vrouw die had een vernauwing in de kransslagader. Door een gebruikte stof ging het helemaal dichtzitten en ze overleed op de operatietafel o_O
Ze werd in eerst instantie geopereert aan haar been :X

Zulke dingen zijn wel erg, maar ze werd nooit meer wakker

Lynn
Spammer!
Spammer!

Berichtdoor Lynn » 30 Apr 2006 19:19

en waar zag je dat? ;)
Misschien zegt de bron al genoeg... sensatie? Extreem? uitzonderlijk?

Esther
Good one!
Good one!

Berichtdoor Esther » 30 Apr 2006 20:30

Ben ook al meerdere keren onder narcose gebracht maar ik was toen nog klein en had dat besef verder nog niet...weet alleen nog heel erg goed dat ik die kapjes echt vreselijk vind/vond

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 30 Apr 2006 20:36

Lynn schreef:en waar zag je dat? ;)
Misschien zegt de bron al genoeg... sensatie? Extreem? uitzonderlijk?

Dat was in Nova. In de ziekenhuizen in Amerika hebben ze nu apparatuur om de hersenactiviteit te meten tijdens de operatie.

Er was ook een vrouw die werd geopereerd aan haar buik en kwam bij bewustzijn. Ze kon alleen niks doen, omdat ze die spierverslappers had gekregen en die waren wel voldoende. mheheh aardig lullig. Nu zegt ze dat ze er een trouma aan over heeft gehouden e.d. ... he raadt het al > geld wil ze hebben :X

Het waren voornamelijk bezondere gevallen.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 30 Apr 2006 20:40

Precies, zulke situaties zijn echt zeer uitzonderlijk.

Christel
Good one!
Good one!

Berichtdoor Christel » 30 Apr 2006 22:00

Verschillende keren onder narcose geweest.....
Daantje! schreef:Wel ken ik verhalen van mensen die tijdens de operatie niet ver genoeg in slaap waren en dus deels de operatie [onbedoeld] meegemaakt hebben. Dat is heel beangstigend omdat je spieren wel verslapt zijn en je dus niets kan doen om te laten merken dat je wakker bent.

Ja, dit is mij overkomen [ik was toen 15 jaar] geopereerd aan een fistel en was daarna verschrikkelijk bang voor narcose.
Mij werd ook verteld dat dit absoluut niet kon. Maar toen ik kon vertellen over specifieke dingen die de artsen hadden gezegd, konden ze niet anders dan mij geloven dat het echt zo was. Ik heb met de artsen daarover verschillende gesprekken gehad.
Toen bleek bij nacontrole dat de wond niet goed was genezen, van buitenaf naar binnen. Ook was die ontstoken. Ik moest weer onder narcose, vreselijk bang, maar het moest.
Ditmaal gaven ze mij teveel en duurde het 2 dagen voor ik echt wakker was.
Ook met de beademing was iets niet goed gegaan. Er waren longblaasjes geknapt. Ik zag er niet uit en was behoorlijk ziek. Behoorlijk misselijk en overgeven. Ik had een hele opgeblazen kop.
Tot overmaat van ramp bleek na 3 dagen dat ze een tampon hadden vergeten in de wond en die moest er zonder narcose uitgehaald worden, omdat ik niet meer onder narcose mocht.
Die was inmiddels helemaal vast gaan zitten en met 4 man/vrouw hebben ze mij vastgehouden om die tampon eruit te trekken ....
Het hoofd van de afdeling toen, zal vast nog kunnen vertellen hoe dat was, ze vond het verschrikkelijk en omdat het zo'n pijn deed heb ik haar per ongeluk een trap gegeven zodat haar bril afvloog.

Toen ik een paar jaar later een andere operatie moest onder gaan, was ik vreselijk bang. Gelukkig kon die chirurg mijn angst goed begrijpen.
Hij is speciaal van het begin vanaf dat ik voorbereid werd op de narcose totdat ik voor de eerste keer wakker werd na de narcose bij mij in de buurt geweest. Hij had die avond een feest en toen ik mijn ogen opendeed, zat hij in zijn "pinguinpak" naast mijn bed op de stoel in een tijdschrift te lezen. "Beloofd is beloofd": zei hij met een lachje.
Ik was gelukkig ook niet zo misselijk, moest wel een paar keer overgeven. Maar alles verliep totaal anders.
Ik ben nu ook niet meer zo bang en de laatste keer dat ik geopereerd moest worden was alweer heel anders en verliep heel goed!!!!! :duim:

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 30 Apr 2006 22:07

Nu heb je Martin wel bang gemaakt hor...! :roze:
Wel vervelend zeg dat het zo heeft moeten lopen die keren. Gelukkig is het de laatste keer wel goed gegaan dan!

Christel
Good one!
Good one!

Berichtdoor Christel » 30 Apr 2006 22:13

Laatste 2 keren om precies te zijn ging :duim: ... maar wat ik al schreef, ik was die eerste keer 15 jaar, dus reken maar uit hoe lang geleden :$
26 jaar geleden!!!!!
Er is de laatste jaren héél véél veranderd. Dus niet bang zijn Martin, ... Sorry :$ :$

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 01 Mei 2006 02:17

Ik ben nergens bang voor :fluit:

Sabby

Berichtdoor Sabby » 01 Mei 2006 13:34

*klopt af* ik ben nog nooit geopereerd of onder narcose geweest...

Ik zou het wel naar vinden als ik het mee zou maken, maar die kans is zo klein...
En nooit meer wakkerworden, die kans heb je altijd... ook als je vanavond in je bedje stapt!

Christel
Good one!
Good one!

Berichtdoor Christel » 01 Mei 2006 17:55

martin schreef:Ik ben nergens bang voor :fluit:

Dacht het al wel :Y :roze:

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 03 Mei 2006 12:55

Mijn feest zit er weer op :) Ik moest er maandag 11.00 uur zijn. :X Wat heb ik de hele dag gedaan?

- niks
- gesprekje met de assistente van de chirurg
- gesprekje met de chirurg
- niks
- met m'n kamer genoten praten
- niks
- niks
etc

Dus ik ging om 20.30 uur maar slapen .. dacht ik :X Elk uur gaat er zo'n piep van het infuus van de buurman. Dan heeft er weer iemand in z'n bed gepoept , ligt er weer iemand keihard te snurken. 2.30 uur onderhand ... Gaat buurman weer naar de wc, loopt er weer iemand te huilen op de gang etc. Ik had overal spierpijn,want ik had afgelopen week, elke dag getraind, dus ik kon niet stil liggen. Om 5.00 uur heb ik even m'n ogen dicht gehad nog en om 6 uur kwam er weer een verpleegster aan :X

9:00 uur was er pre-operatieve handelingen met 2 mafkesen. Ik denk een jaartje of 2 ouder dan ik zelf :) Jochem en z'n maat. Infuus erin en nog wat stickertjes, bandje om en toen naar de O.K.

Ik moest nog even wachten, dus die vriend vroeg of de radio nog even aanmoest. Nou dat gaat behoorlijk luid hoor! Volgens mij hebben ze die ook aan gehad tijdens de operatie *)
Toen kwam Henk met z'n spuit. Waar 3@#!*@ je over @*(&!@# zei hij???
Ik vroeg hem: wat zeggie?
Waar wil je over dromen? zegt ie nog een keer. ooooooh doe maar wat van die vrouwen die zonet bij de bali stonden. Ok doen we! Weltrusten.

Wachten ..Wachten ..Wachten ..Wachten ..Wachten .. Haal nog maar eens diep adem Wachten ..Wachten ..Wachten ..Wachten .. ja nog maar een keer .. je bent wel een taaie Wachten .. ploep weg :haha:

Na de ingreep werd ik wakker op de uitslaapkamer en daarna weer naar de verpleegafdeling. Ik had gelukkig geen pijn en ik was binnen een mum van tijd weer topfit. 12 glazen water gingen er met gemak in. Viel me reuze mee. Zo'n tweede infuuszak was niet eens meer nodig.

De vrouw van het eten zei me dat ik niks kreeg :X Er ze wou niet naar me luisteren. Ik moest nog een nacht blijven in eerste instantie, maar ik tippelde al weer lekker over de afdeling. Praatjes gemaakt nog met wat mensen op de gang. Pa kwam nog even langs en vlak nadat hij weg ging, kwam ik de chirurg ook bij het toilethok tegen. Ik hoorde ze al over me mompelen.
Even gesprekje gemaakt en toen zei hij de lovende woorden: Dus je wil wel graag weer naar huis? :dance:
Ja meneer, ik zie geen reden meer om langer te blijven. Potje voetballen?

Spullen gepakt en nog even lekker gegeten in het restaurant beneden.

a.s. donderdag moet ik alweer terug :X Ik heb een gat in m'n bil en ik kan mn stuitbonkje bekijken in de spiegel *)

Gellukig komt het wel weer goed.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 03 Mei 2006 14:20

Nou dat heb je ook weer overleefd!! Succes van de week! :duim:

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 03 Mei 2006 14:42

haha thanks! :hehe:

Christel
Good one!
Good one!

Berichtdoor Christel » 03 Mei 2006 18:06

Dat zijn goede berichten, en gelukkig dat het weer goed komt. Dat het verders dan ook zo goed mag blijven ..... en succes donderdag ....

Sport_Life
Spammer!
Spammer!

Berichtdoor Sport_Life » 06 Mei 2006 01:07

Zelf 2x onder narcose geweest, ging beide keren goed (narcose dan). Niet aan gedacht dat ik (niet) wakker zou worden, de eerste keer was ik te jong, de 2e keer was ik al geopereerd voor ik besefte wat er gebeurt was (spoedoperatie etc). Deskundigheid vertrouw ik niet zo heel erg meer.

Mn vriendin is vroeger ook vaak geopereerd en die heeft een keer gehad dat ze te weinig in slaap was tijdens de operatie, was echt een hell.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 19 Nov 2008 14:13

Vrouw ontwaakt tijdens operatie
De nachtmerrie van iedereen die een chirurgische ingreep moet ondergaan: wakker worden tijdens de operatie. Het overkwam de Australische Rebecca Jones.

Rebecca was net onder narcose gebracht, toen ze ineens wakker werd. Jones dacht dat de operatie voorbij was, maar voelde precies wat de chirurgen aan het doen waren. Pas toen ze besefte dat de operatie nog niet voorbij was, raakte de 24-jarige vrouw in paniek. Rebecca probeerde de aandacht te krijgen van de aanwezige artsen, maar ze was nog verlamd van de narcose.

De patiënte voelde hoe de artsen een incisie in haar buik maakten. De operatie verliep dramatisch voor de Australische. Ze heeft elke handeling gevoeld.

Via een schriftelijke verklaring liet het ziekenhuis weten dat de chirurgen niet wisten dat Rebecca wakker was.

Bron: Fok!

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 19 Nov 2008 14:17

Brrr, dat lijkt me dus echt zooooo verschrikkelijk! Ik heb er nog wel heeeel even aan gedacht voor ik de operatie onder ging, maar ik heb er maar niet te lang bij stil gestaan..

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 20 Nov 2008 08:52

Nee, dat moet je ook maar niet doen. Negen van de tien keer gaat het gewoon goed.

Via een schriftelijke verklaring liet het ziekenhuis weten dat de chirurgen niet wisten dat Rebecca wakker was.

Moest er nog bij komen dat ze het wél wisten en niks gedaan zouden hebben...

Terug naar “Medisch & Gezondheid”