Griep

Voor nieuwtjes, vragen en verhalen op medisch en gezondheids gebied.
Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 11 Jun 2009 17:52

Ik maak me vooralsnog niet al te druk...

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 12 Jun 2009 06:46

En jawel, we hebben officieel een pandemie...

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 14 Jun 2009 11:42

Explosie van Mexicaanse griep in Thailand
Uitgegeven: 14 juni 2009 08:27

BANGKOK - Het aantal besmettingen met de Mexicaanse griep in Thailand loopt hard op. De ziekte is inmiddels vastgesteld bij 106 mensen in het Aziatische land, meldden Thaise media zondag. Enkele dagen eerder stond het aantal ziektegevallen nog op zestien.

Het zogeheten H1N1-virus is onder meer aangetroffen bij tientallen medewerkers van nachtclubs in Pattaya, een belangrijke toeristische trekpleister in het oosten van Thailand. Ook enkele toeristen die in een ander belangrijke vakantiebestemming, Phuket, waren geweest, hebben de ziekte onder de leden. Alle uitgaansgelegenheden in Phuket zijn voor vijf dagen gesloten, om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

De Thaise premier Abhisit Vejjajiva heeft zijn landgenoten opgeroepen niet in paniek te raken. ''Het aantal sterfgevallen door deze nieuwe griep ligt waarschijnlijk lager dan dat van de gewone griep'', zei de minister-president in zijn wekelijkse televisietoespraak.

© ANP

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 14 Jun 2009 13:39

Hier in Nederland worden ook steeds meer gevallen gemeld...tja.

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 14 Jun 2009 14:09

Het enge vind ik eigenlijk dat de risicogroep tussen de 20 en 40 jaar ligt. Ook als je die besmetting van die man hoort, die tot voor kort nog kerngezond was en dus nu op de IC ligt. Dat vind ik dus echt geen prettig gegeven...

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 14 Jun 2009 14:51

Toch denk ik haast dat zo'n man meer onder de leden moet hebben om van deze griep zo ziek te worden.

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 29 Jun 2009 16:37

het aantal geinfecteerden loopt hier in engeland (in schotland is het nog iets erger) echt flink op... er zijn inmiddels grote inentingcampagnes op gang gekomen, net als in nederland het geval is heb ik begrepen (maar bij jullie zou dat pas na de zomer of zo zijn??)

ik ben in ieder geval via mijn werkgever en de britse tegenhanger van de GGD inmiddels ingeënt, Kelly ook al...

basisscholen, bedrijven, etc... zijn echt risicogebieden nu.. er hangen ook al hygiene-maatregelen / adviezen overal op, op kantoor ook dus...

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 29 Jun 2009 18:52

Zo, dus bij jullie is de inenting al begonnen? Ik heb er hier nog niets over gehoord..

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 29 Jun 2009 19:12

In GB zijn ook het meest aantal besmettingen...

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 09 Jul 2009 10:10

Gevecht om griepprik
AMSTERDAM - Omdat het vaccin tegen de Mexicaanse griep niet voor iedereen tegelijk beschikbaar is, moeten bevolkingsgroepen vechten om wie het eerst een prik krijgt.

De eerste partij vaccins zou begin oktober beschikbaar moeten zijn maar bestaat waarschijnlijk maar uit één miljoen injecties. Een volledige inenting bestaat uit twee prikken. "We moeten dus bepalen welk half miljoen mensen vooraan in de rij mag staan", zegt Jim van Steenbergen, arts bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, in het AD.

Verkeerde keuze
De overheid is bezig te bepalen wie voorrang krijgt bij de grootste inentingscampagne uit de Nederlandse geschiedenis. Daarbij is het pijnlijk als er een verkeerde keuze wordt gemaakt, beseft het RIVM. "Stel je voor dat je de foute groep eerst inent en er in een andere leeftijdscategorie opeens vijf doden vallen. Dat zou vreselijk zijn", aldus Van Steenbergen.

Welke mensen voorrang gaan krijgen is nog niet bekend, maar drie groepen maken een goede kans. Kinderen, gezondheidsmedewerkers en extra kwetsbare mensen. De laatste groep is nog erg vaag omdat dat ouderen zouden kunnen zijn, maar er ook aanwijzingen zijn dat ouderen juist beter bestand zijn tegen het virus.

Bron: Telegraaf

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 02 Sep 2009 17:38

Tienduizenden doen griepcheck op internet
UTRECHT - Tienduizenden mensen hebben de afgelopen dagen de griepcheck op internet gedaan.
Al ruim 61.000 personen vulden sinds maandag de test op de website van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) in.

Woensdagmiddag kreeg de site ineens zoveel bezoekers, dat die grote moeite had de stormloop te verwerken.

De check bestaat uit vijf vragen. De test moet huisartsen in Nederland ontlasten, maar is volgens het NHG geen vervanger voor een consult.

''De check is bedoeld voor mensen die denken mogelijk besmet te zijn met Nieuwe Influenza A (H1N1), beter bekend als Mexicaanse griep'', aldus een woordvoerster.

Bron: Nu.nl

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 02 Sep 2009 23:05

Nou, ik heb m nog niet gedaan hoor..

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 03 Sep 2009 02:02

Ik ook niet...maar de uitslag zal toch wel negatief zijn.
Overigens hoorde ik hier op het werk dat ze de griep over een week of drie / vier verwachten. Boeeeeehoeeee...eerst zien hor!

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 03 Sep 2009 15:15

Wauw, nog een schatting maken ook! Op Vreedonk zijn ze ook allerlei maatregelen aan het nemen, maar dat schijnt wettelijk verplicht te zijn.. Toch heb ik nog steeds het idee dat er veel te moeilijk wordt gedaan, maar goed, we zullen het zien!

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 03 Sep 2009 18:09

Beter goed voorbereid en dat het meevalt, dan andersom.
Dus daar hebben ze wel gelijk in. Mocht het echt uitbreken wordt er bij ons een aparte afdeling in gebruik genomen waar alle besmette patiënten komen. Bovendien zou personeelstekort een groot probleem kunnen worden. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er allemaal gebeurt als het losbarts...maar ik heb zo'n idee dat het wel mee gaat vallen.

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 03 Sep 2009 18:44

Ja, bij ons hadden ze het er ook al over dat personeel dan overal ingezet moet kunnen worden. Ben ook wel benieuwd hoe het opgelost wordt, mocht het zover komen.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 18 Sep 2009 11:05

Griep treft vooral actieve bevolking
BRUSSEL - Vooral de jonge actieve bevolking is de afgelopen twee maanden getroffen door griep. Dat meldde de Vrije Universiteit Brussel (VUB) donderdag.
© ANPZestig procent van de patiënten in België met griep is tussen 20 en 49 jaar oud.

Sinds half juli kunnen Belgische huisartsen en gemeenten hun griepgevallen registreren via een onlinesysteem van de universiteit. Het gaat zowel om de seizoensgriep als de Mexicaanse griep.

Uit de gegevens blijkt dat vooral de jonge actieve bevolking getroffen wordt. De meeste ouderen weten te ontsnappen aan de infectie.

Bijna 17 procent van alle patiënten met griep kreeg van artsen een behandeling met de middelen tamiflu of relenza. Bijna 4 procent moest naar het ziekenhuis.

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 18 Sep 2009 20:54

Tja, die komen ook het meest in aanraking met andere mensen natuurlijk, dus dat is niet zo gek!

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 19 Sep 2009 00:43

Precies, eigenlijk vrij logisch.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 27 Sep 2009 11:19

NIC maakt grieptest openbaar
HILVERSUM - Een nieuwe test van het Nationaal Influenza Centrum (NIC) stelt mensen in staat om achteraf te controleren of ze Mexicaanse griep hebben gehad.
© GezondheidsnetDe test wordt maandagavond geïntroduceerd in het programma Weet Wat Je Koopt, meldde de redactie van het VARA-programma.

De test kan de antistoffen voor verschillende soorten griep van elkaar onderscheiden. Dat stelt mensen in staat om nadat ze van griep zijn genezen alsnog een diagnose te stellen.

Consumenten die de Mexicaanse griep al hebben gehad, hoeven zich volgens het NIC niet meer te laten vaccineren.

Het zou volgens het NIC overigens praktischer zijn om alle risicogroepen toch gewoon te vaccineren. Voor de test moet namelijk bloed worden onderzocht in een laboratorium.

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 28 Sep 2009 13:06

Wat heb je eraan om te weten dat je het hebt gehad?

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 28 Sep 2009 14:05

Hoef je geen vaccin meer te halen?

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 28 Sep 2009 14:16

Hmm ok.. voordeeltje dan..

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 21 Okt 2009 17:09

Ik kreeg laatst een uitnodiging van de dokter voor een driedelige griepprik, waar ook mexicaanse griep bij zit. Voelde me eventjes echt super oud, maar toen ik die brief las was dat vanwege me astma, aangezien het met afweer te maken heeft.

Denk dat ik het maar ga doen, ook al heb ik het niet zo op naalden

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 21 Okt 2009 17:11

Ik als werker in de gezondheidszorg komt ook in aanmerking voor de griepprik. Ik heb hem nog nooit genomen en begin er ook dit jaar niet aan. Als ik al grieperig zou zijn blijf ik wel gewoon thuis.

Terug naar “Medisch & Gezondheid”