Patiëntendossiers

Voor nieuwtjes, vragen en verhalen op medisch en gezondheids gebied.
Daantje!
Site Admin
Site Admin

Patiëntendossiers

Berichtdoor Daantje! » 14 Nov 2006 11:05

(Novum) - Huisartsen in West-Brabant kunnen vanaf donderdag online patiëntendossiers inzien. Dat meldt initiatiefnemer Stichting HDS West-Brabant dinsdag. Het gaat allereerst om 35 huisartsen die ruim honderdduizend dossiers kunnen bekijken. Medio volgend jaar moeten alle 290 huisartsen in de regio van de faciliteit gebruik kunnen maken. Zij kunnen dan de dossiers van ongeveer 680 duizend patiënten bekijken.

Met het online systeem kunnen uit alle losse systemen van de huisartsen dossiers worden opgehaald. Hierdoor kunnen ook op de huisartsenpost tijdens avond-, nacht- en weekenddiensten patiëntendossiers worden ingezien, zegt directeur Peter Aben van HDS West-Brabant. Zo kan direct worden bekeken welke medicijnen iemand bijvoorbeeld krijgt of mag krijgen.

Mochten patiënten er bezwaar tegen hebben dat hun dossier via het systeem is in te zien, kunnen zij dit kenbaar maken aan hun huisarts. Hun dossier wordt dan niet online beschikbaar.

De officiële lancering van het systeem vindt donderdagmiddag plaats. Daarbij zijn de betrokken huisartsen, diverse zorgverzekeraars en de Stichting HDS West-Brabant aanwezig. Dat is de overkoepelende organisatie van vijf huisartsenposten in West-Brabant.

Bron Nieuws.nl

Lynn
Spammer!
Spammer!

Berichtdoor Lynn » 14 Nov 2006 11:28

het werd tijd!

en nu nog de mogelijkheid om de medicatiegegevens de apotheek te kunnen bekijken door ziekenhuizen.. zal een hoop gepuzzel schelen bij opnamen (sommigen weten echt niet wat ze slikken...)

martin
Kletskous!
Kletskous!

Berichtdoor martin » 14 Nov 2006 11:49

Zoiets is nooit 100 % veilig. Het kan wel makkelijk zijn, maar wie waarborgd de privacy?

Als het hier ook komt, maak ik bezwaar :N

Lynn
Spammer!
Spammer!

Berichtdoor Lynn » 14 Nov 2006 11:55

denk je echt dat dit er komt als het niet veilig is?
Er is niets voor niets een wet voor de privacy... dus als het niet veilig is zullen er zeker straffen op volgen.. en dat wil niemand.
Ook een beperkt aantal mensen kunnen er maar gebruik van maken.

Ik vind het heel belangrijk dat dienstdoende arts snel mijn info kan inzien, zeker als het iets levensbedreigends blijkt te zien die mbv mijn voorgeschiedenis sneller gediagnostiseerd kan worden.

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 14 Nov 2006 15:12

ik kijk hier eigenlijk een beetje van op, maar dat kan ook aan mij liggenhoor.... ik dacht namelijk dat zo' n informatiesysteem er al lang was..

Maar blijkbaar niet dus.... werd inderdaad dan wel tijd...

Terug naar “Medisch & Gezondheid”