Zorgverzekering / zorgverzekeraars

Voor nieuwtjes, vragen en verhalen op medisch en gezondheids gebied.
Daantje!
Site Admin
Site Admin

Re: Zorgverzekering

Berichtdoor Daantje! » 31 Dec 2010 15:05

Volgens mij kan het hier (gratis) 1x per jaar. Op een ander moment zijn er ongetwijfeld kosten aan verbonden.

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 01 Jan 2011 12:35

oh, kijk, dat wist ik niet..

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 21 Jan 2011 13:31

'Weesmedicijnen' makkelijker vergoed
Minister Schippers wil regelen dat medicijnen voor mensen met een zeldzame ziekte gemakkelijker worden vergoed. Ze noemt het huidige vergoedingssysteem voor de 'weesgeneesmiddelen' rommelig.

De patiënten, die vaak lijden aan een levensbedreigende stofwisselingsziekte, moeten elk jaar bij hun zorgverzekeraar navragen of hun dure medicijnen worden vergoed. Daardoor weten ze niet waar ze aan toe zijn.
Schippers wil daaraan een eind maken door ziekenhuizen de vergoeding van de weesgeneesmiddelen te laten regelen. De ziekenhuizen krijgen daarvoor extra geld van het ministerie.

Bron: NOS

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 21 Jan 2011 17:18

Dat vind ik wel belangrijk, denk dat dat echt super dure medicijnen zijn, zou erg zijn als iemand dat zelf moest betalen als het levensbedreigend is, maar geen geld heeft.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 20 Feb 2011 15:26

Medische macht verzekeraars groter
Het aantal mensen dat zorgverzekeraars vraagt om advies bij welk ziekenhuis of zorginstelling ze terecht kunnen voor de beste zorg, is de laatste jaren sterk gestegen. Dat meldt RTL Nieuws.

Wachtlijsten
Steeds meer patiënten mailen of bellen hun zorgverzekeraar voor medisch advies. Niet alleen over waar de zorg het beste is, maar ook willen klanten vaak weten waar de wachtlijsten het kortst zijn.

Onderzoek
RTL Nieuws deed onderzoek bij de vier grootste zorgverzekeraars, Achmea, Uvit, CZ en Menzis. Zij hebben samen zo’n 90% van de verzekerden in Nederland in hun bestand. Bij de vier maatschappijen is het aantal zorgbemiddelingsvragen in twee jaar tijd met 40% gestegen, naar meer dan 160.000 in 2010.

Bron: RTL Nieuws

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 29 Apr 2011 09:27

Eigen risico in zorg stijgt niet verder

Het kabinet gaat het eigen risico in de zorg niet verder verhogen.

Dat is de uitkomst van onderhandelingen gisteravond tussen de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV over de bezuinigingen in de zorg.

Overeengekomen is dat het eigen risico niet extra omhoog gaat. Eerder was afgesproken dat het eigen risico stijgt van 170 naar 210 euro.

Ook gaat een bezoek aan de huisarts niet onder het eigen risico vallen en de verzekerde dus geen extra geld kosten.

Klappen
De partijen vinden dat er op de zorg bezuinigd moet worden, omdat er twee miljard euro te veel is uitgegeven. Ook zijn ze het er in grote lijnen over eens waar het geld vandaan moet komen, maar ze willen nog niet zeggen waar de klappen gaan vallen.

Verwacht wordt dat het kabinet vandaag een definitief akkoord sluit over de zorg.

Gisteren zei minister Schippers (Volksgezondheid) in de Tweede Kamer dat het plan voor meer personeel in de zorg, niet ter discussie staat. "Laat ik heel helder zijn. Komen die 12.000 extra mensen er? Ja. We hebben dat afgesproken in het regeerakkoord en dat gaan we dus gewoon doen."

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 29 Apr 2011 12:23

Ik vraag me dan wel direct af waar wél gesneden gaat worden...

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 08 Jun 2011 18:34

'Stoppen met roken uit basispakket'

AMSTERDAM - Het kabinet zet het mes in het basispakket van de zorgverzekering. Therapieën om te stoppen met roken verdwijnen uit het pakket, net als dieetbegeleiding.

Ingewijden hebben dat woensdag gemeld. De eigen bijdrage voor psychologische behandelingen gaat omhoog van 10 naar 31 euro per consult. Ook worden nog maar vijf consulten vergoed, in plaats van acht.

Dit jaar is er een overschrijding op de zorg van 1,1 miljard euro, die onder meer wordt opgevangen met meevallers. Als het kabinet helemaal niet zou ingrijpen, zouden de overschrijdingen in 2015 oplopen tot 3 miljard euro per jaar.
Fysiotherapie wordt voor volwassenen pas vanaf twintig behandelingen vergoed vanuit het basispakket, in plaats van de huidige twaalf. Deze maatregel was al aangekondigd in het regeerakkoord.

Psychische klachten
Ook mensen met psychische klachten moeten een hogere eigen bijdrage betalen en krijgen minder consults vergoed.

Stoppen met roken zit pas sinds 1 januari in het basispakket. Vorig jaar schrapte het kabinet al de pil uit het basispakket.

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) wilde toen ook de rollator uit het basispakket halen, maar daar stak de Tweede Kamer een stokje voor.

Knoop doorhakken
Het kabinet moet vrijdag nog een knoop doorhakken over de voorstellen van Schippers. De minister wilde woensdag niet vooruitlopen op de maatregelen om de groei van de zorguitgaven te matigen.

Ze wees erop dat ondanks de financieel-economische crisis het kabinet er deze periode 15 miljard euro extra voor uittrekt. ''Voorkomen moet worden dat de zorguitgaven nog verder oplopen.''.
[Novum]

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 08 Jun 2011 18:55

Het is bijna geen basispakket meer te noemen...

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 15 Sep 2011 11:45

'Zorgkosten opnieuw flink omhoog'
Nederlanders moeten het vanaf 2012 met minder zorgtoeslag stellen. Dat blijkt uit plannen van het kabinet die op Prinsjesdag worden gepresenteerd. Gezinnen met een modaal inkomen krijgen 160 euro minder zorgtoeslag, alleenstaanden ontvangen 100 euro per jaar minder. De lage inkomens worden met een korting van 40 euro voor een alleenstaande nog enigszins gespaard. Paren schieten er 100 euro bij in.

Premiegrens gaat omhoog
Het kabinet gaat fors op de zorg bezuinigen. Op dit moment wordt over een inkomen tot 33.427 euro een inkomensafhankelijke zorgpremie van 7,75% geheven. In 2012 gaat die grens omhoog naar 50.056 euro en wordt de premie verlaagd tot 7,1%. De premie wordt dus geheven over een grotere inkomensschijf.

Vooral hogere inkomens de dupe
Dat heeft als resultaat dat de premies voor lagere inkomens minder hoog worden, maar midden- en hogere inkomens gaan er flink op achteruit. Als je volgend jaar meer dan ongeveer 37.000 euro verdient, ga je veel meer betalen. Dat kan oplopen tot bijna 1000 euro per jaar extra, aldus berekeningen van De Telegraaf.

Gehandicapten en chronisch zieken
Gehandicapten en chronisch zieken met een midden- en hoger inkomen verliezen hun recht op een aanvullende uitkering. Dat geldt voor iedereen met een inkomen hoger dan 31.200 euro.

Bron:RTL

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 15 Sep 2011 16:12

goh, dat de VVD hiermee heeft ingestemd zeg, dat vooral de hogere inkomens flink meer moeten gaan betalen.. :duim:

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 15 Sep 2011 18:10

Het word allemaal steeds duurder en duurder in de zorg, straks is het niet meer te betalen.

Mensen die het geld makkelijk kunnen opbrengen die hebben geen financiële hulp nodig, hulp heb je pas nodig als je het alleen niet kunt. Dus ik vind het prima dat die mensen meer gaan betalen.

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 26 Sep 2011 12:26

'Rokers moeten meer zorgpremie betalen'
Bijna 55% van de Nederlanders vindt dat rokers en mensen die veel alcohol drinken meer zorgpremie zouden moeten betalen. Bijna een kwart is voorstander van een hogere zorgpremie voor mensen die onvoldoende bewegen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Stelsel gebaseerd op solidariteit
Het Nederlandse zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit: iedere volwassene betaalt dezelfde premie voor de basiszorgverzekering, ongeacht leeftijd, gezondheid of kans op ziekte. Maar als het aan meer dan de helft van de Nederlanders ligt, komt hier dus verandering in.

Genetisch bepaalde ziekte
Zeer weinig Nederlanders zijn van mening dat ouderen, mensen met een niet zo goede gezondheid en mensen bij wie genetisch is vastgesteld dat ze een grotere kans op ziekte hebben, meer premie moeten betalen.

Voor het eerst gepeild door CBS
In hoeverre mensen de laatste jaren anders zijn gaan denken over de mate van solidariteit, kan het CBS niet zeggen. Het is voor het eerst dat het instituut de mening van Nederlanders peilde over dit onderwerp.

Achmea onderzocht 't wel al eerder
De gegevens van het CBS komen voor een groot deel overeen met een onderzoek dat zorgverzekeraar Achmea eerder dit jaar uitvoerde. Achmea doet via zijn Maatschappij Monitor continu onderzoek naar de kijk van Nederlanders op de samenleving.

Bron: RTL

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 26 Sep 2011 20:12

je zou het ook andersom kunnen zien wat die rokers en weinig-bewegenden betreft: geef ze dat extra deel als premie dan weer terug als het ze lukt om (via welke weg dan ook) stoppen met roken, of meer gaan sporten (korting op een sportschool-abonnement bijv.), indien dat fysiek mogelijk is uiteraard!!

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 27 Sep 2011 11:25

Nah, het gaat ze niet om die rokers, het is een makkelijk manier om extra geld in het laadje te krijgen en volgens dit onderzoek ook geaccepteerd word door de maatschappij.

Als ze het gaat terug geven dan kost dit alleen maar geld en dat is nou weer net niet het idee :P

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 27 Sep 2011 13:27

Nou ja, het is natuurlijk wel aangetoond dat rokers meer geld kosten voor de gezondheidszorg (op de langere termijn). Dus in dat opzicht zou ik het niet vreemd vinden. Maar het betalen van minder premie zou, voor een bepaalde categorie rokers, ook al een motivatie kunnen zijn om te stoppen.

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 27 Sep 2011 14:19

Ik zat net te denken aan de komende kosten van de behandeling van mijzelf. Dat als ik mijn eigen risico betaald heb dat het dan zeker wel januari is en dat ik dan EN extra kan betalen voor geestelijke gezondheidszorg in 2012 en ik weer opnieuw start met eigen risico betalen...

Sinds ik 18 ben heb ik echt nooit geen drol gehad aan heel die peper dure verzekering, ik heb met beetje vingerwerk uitgerekend dat ik zeker 500 euro opzij moet gaan leggen voor dit.
Nu kan ik het wel betalen, maar als je bedenkt dat ik al 7 jaar lang elke maand 135 euro betaal dan word ik er wel een beetje boos om.

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 27 Sep 2011 18:43

Daantje! schreef:Nou ja, het is natuurlijk wel aangetoond dat rokers meer geld kosten voor de gezondheidszorg (op de langere termijn). Dus in dat opzicht zou ik het niet vreemd vinden. Maar het betalen van minder premie zou, voor een bepaalde categorie rokers, ook al een motivatie kunnen zijn om te stoppen.

ja, dat laatste zou het voor mij echt wel zijn hoor, zeker in deze zwaardere tijden..

Solotje
Good one!
Good one!

Berichtdoor Solotje » 27 Sep 2011 19:21

Stoppen met roken cursus gaat uit het basispakket, dus denk niet dat dat ervan komt

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 28 Sep 2011 08:39

mjah, dat is op zich natuurlijk ronduit belachelijk... het moet een gewaarwording worden/blijven bij de echt jonge jeugd, dat roken op zich niet (meer) stoer/cool/vet is... en bovendien peperduur, dat er wel andere, veel leukere dingen kunnen worden gedaan op die leeftijd met al dat verspilde geld..

en die jeugd (dus echt brugklassers heb ik het dan over) blijven hameren op de gezondheidsrisico's, en dat het, tegen de tijd dat zij dan zorgpremie moeten gaan betalen, niet meer op te brengen is.. (even compleet los uiteraard van die gezondheids-risico's !!)

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 28 Sep 2011 10:17

Tja, dat preventie-verhaal zal altijd problematisch blijven.

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 28 Sep 2011 11:09

ja, ze zullen aan de gebruikskosten-kant ongetwijfeld wel doorgaan met prijsstijgingen de komende jaren van sigaretten, tabak+vloeitjes, etc..

alleen maar toe te juichen..

Daantje!
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Daantje! » 18 Okt 2011 09:07

Recordaantal mensen ruilt zorgpolis
Naar schatting 1,6 miljoen mensen stappen volgend jaar over naar een andere zorgverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van de financiële vergelijkingssite independer.nl. Consumenten tonen dit jaar veel meer interesse in zorgverzekeringen dan vorig jaar. Het aantal mensen dat verwacht over te stappen, ligt nu op 8,1%. In dezelfde periode vorig jaar lag dat percentage op 4,6%.

Bijna twee keer zoveel overstappers
Vorig jaar stapte uiteindelijk 5,5% van de verzekerden over naar een andere zorgverzekeraar. Als die stijging zich ook nu doorzet, zal 9,7% van de verzekerden dit jaar gaan overstappen, berekende Independer.nl. Dat komt neer op 1,6 miljoen mensen die een andere zorgverzekering gaan afsluiten.

Stijgende zorgkosten
De zorgpremie stijgt volgend jaar gemiddeld met 11 euro naar 1222 euro per jaar, zo blijkt uit de begroting. Bovendien nemen de eigen betalingen van mensen door een hoger eigen risico in de zorgverzekering gemiddeld toe van 107 naar 133 euro.

Bron:RTL

Dingo
Good one!
Good one!

Berichtdoor Dingo » 18 Okt 2011 14:49

ja, logisch dus ook wel, mensen gaan nog kritischer kijken en vergelijken...

WiesJ
Good one!
Good one!

Berichtdoor WiesJ » 18 Okt 2011 20:24

Ja, ik ga in november ook eens goed orienteren met mn paps.

Terug naar “Medisch & Gezondheid”